Ontspanning en healing in Utrecht en op (festival)lokatie

Maart: maand van de rugklachten? + Losmaak-oefening

| Geen reacties

Aaah, de lente…
Nieuw leven wurmt zich in mijn minimoestuin omhoog, op zoek naar licht en warmte. Radijs en tuinboon hebben zich al stevig geankerd in het voortrek-bakje in de vensterbank, die mogen straks naar buiten.
Hoe zit het met ons mensen? Snakken wij niet ook naar licht en warmte? Ik hou persoonlijk van elk seizoen zodra het zich aandient, maar ik moet toch zeggen dat ik bovenmatig geniet van de eerste keer cappuccino, zonder jas, op mijn eigen dakterras.
De lente maakt mij jong, springerig, licht en luchtig. Zoals de koeien die voor het eerst de wei in mogen. Even lekker alles losgooien.

Afgelopen week had ik echter iets totaal on-lenterigs; ik kon ineens niet meer vooruit.
Het leek Ischias: soms scheurende pijn van onderrug tot kuit, verkrampt onderbeen, pijnlijke peervormige spier in mijn bil. Ik kreupelde als een oud vrouwtje de trap op en af. Mijn dochter was zo lief om met haar plastic stethoscoop op mijn pijnlijke bil te trommelen, terwijl manlief mijn krampende kuit probeerde los te hakketakken (u weet wel, handen in de karatestand en rammen). Hun liefde hielp enorm. Een heet bubbelbad daarna zelfs nog wat meer.

Wat nog typischer was, was dat een vriendin een dag eerder onze afspraak afzegde vanwege een pijnlijke Ischias-zenuw. Zij had haar pijn gekregen een dag nadat ze had gehoord over de hernia van iemand anders.
Toen ik vorige week één van mijn cliënten vroeg of hij veranderingen had opgemerkt na de behandeling, zei hij: En hoe! Ik stootte de volgende dag mijn knie en verdraaide daarbij mijn rug, dus je zou kunnen zeggen dat er wat is veranderd de afgelopen week, ja…
Eerder behandelde ik Jenny voor haar acute spit (zie Testimonials), zij was tijdens een routine-handeling door haar rug gegaan.
Ik vraag mij nu toch ernstig af of rugklachten besmettelijk zijn.
Of dat er iets in de lucht hangt waardoor we ons massaal realiseren dat ons lijf aandacht nodig heeft.

Voor mij geldt dat zeker: ik neem me al een half jaar voor om weer te gaan sporten, omdat ik aan mijn lichaam voel dat het verkrampt en verstijft. Ik heb dat al een half jaar niet gedaan. Blijkbaar vindt mijn lijf het nu welletjes met de beleefdheden en begint nu wat harder te roepen.
Ik heb je gehoord! Je hebt gelijk! Stilstand is achteruitgang! Hup, in de benen…

Hieronder twee fijne oefeningen voor het losmaken van je rugspieren, geleend van de warming-up uit de Kundalini-yoga. Ik doe ze regelmatig tussendoor, vooral als ik voel dat mijn schouderbladen vastzitten.
NB: het ademen geschiedt zowel in als uit door den neusch!

1.
• Zit in kleermakerszit op de grond. Eventueel een klein kussentje onder je billen als dat comfortabeler is.
• Zet je linkerhand losjes op de kop van je linkerschouder, je rechterhand op de rechterschouder. Je ellebogen wijzen naar buiten en opzij zodat je bovenarmen parallel aan de grond zijn.
• Terwijl je inademt, draai je je bovenlichaam naar links.
• op de uitademing draai je je bovenlichaam naar rechts.
• NB: je draait je nek niet, alleen je bovenlijf.

Het gaat er niet om hoe ver je komt, je billen blijven op de grond en je knieën komen niet omhoog. Ga niet over je eigen grenzen!
Kijk zelf wat je een lekker tempo vindt. Ik ga in ongeveer 1 seconde naar links en naar rechts, maar ik bouw dat wel een beetje op. Kraakt het al lekker? :)

2.
• Blijf in kleermakerszit zitten, pak je enkels vast.
• Op de inademing maak je een holle rug en je duwt je borstkas naar voren, waardoor je schouders vanzelf naar achter gaan.
• Op de uitademing maak je een bolle rug en verdwijnt je borstkas naar binnen, waarbij je schouders dus een beetje naar voren komen.
• Je hoofd blijft min of meer op dezelfde plek, je nek is stil. Je gaat dus niet heen en weer zwaaien. Je slingert eigenlijk alleen je rug tussen je nek en je bekken door.

Dit ga je voelen in het midden van je rug. Na een minuutje wordt het daar lekker warm!
Ook hier bepaal je zelf het tempo. Zoek een lekkere ‘flow’. Beide oefeningen kun je 1 à 2 minuten doen.

ZO! Op naar de wei en springen maar!


Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


− acht = 0